AKTUALNOŚCI

Full Concert
In Concert

kwiecień 2021

Zarząd Związku pracuje nad uruchomieniem realnej państwowej pomocy dla muzyków pracujących na umowach cywilno-prawnych. W styczniu przesłaliśmy do Premiera propozycję wprowadzenia refundacji połowy utraconych dochodów, obliczonej na podstawie deklaracji podatkowej PIT - porównującej rok 2019 do roku 2020, wraz z ustaleniem górnej granicy refundowanych kwot. Taki system wydaje się najbardziej sprawiedliwy. W 23 marca mieliśmy w tej sprawie spotkanie z panią Katarzyną Meissner - dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca. Otrzymaliśmy informację, że w ramach tarczy  6.0 uruchomiony został program pomocy dla artystów pracujących na umowach cywilno-prawnych.

 

Ponieważ zobowiązaliśmy się przesłać opinię dotyczącą dostępności pomocy zawartej w nowej „tarczy”, uznaliśmy że najbardziej wiarygodne będzie poproszenie naszych członków  o przysłanie do nas informacji, czy mogą oni z takiej pomocy skorzystać. Dostaliśmy wiele odpowiedzi i niestety wnioski są smutne.  Muzycy, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej, ani nie są nigdzie zatrudnieni jako pracownicy etatowi (a to takich osób miało dotyczyć to rozwiązanie) w dalszym ciągu są dla systemu pomocy niewidoczni. Aby nie być gołosłownym, co trafniejsze wyjątki z kilkunastu maili opisujących dlaczego konkretne osoby nie są w stanie z takiej pomocy skorzystać wysłaliśmy do widomości pani dyrektor Meissner. Dostaliśmy obietnicę, że przesłane przez nas pismo będzie przeanalizowane, a my - jako Związek będziemy w stałym, roboczym kontakcie z panią dyrektor IMiT. Obiecano nam, że będziemy wspólnie z IMiT pracować nad wdrożeniem projektu pomocy dla muzyków. Czekamy teraz na kolejne spotkanie w tej sprawie.

 

Zarząd Związku Zawodowego Muzyków RP z wielkim zdumieniem przyjął informację, że w wyniku decyzji Zarządu TVP w tegorocznej edycji konkursu Eurowizja 2021 Polskę reprezentować będzie piosenka której twórcami są Szwedzi.  Wystosowaliśmy w związku z tym pismo od prezesa TVP Jacka Kurskiego w którym napisaliśmy m.in. „Czy władze TVP uznały, że nie mamy w Polsce wystarczająco dobrych kompozytorów, autorów tekstów, producentów i w związku  z tym trzeba było ratować się pozyskując utwór z zagranicznego stocku? Dziwi nas, że przedstawiciele publicznej TV, naszych mediów narodowych, instytucji która na co dzień ogłasza swe przywiązanie do tradycji i dziedzictwa narodowego, zlekceważyła polskich twórców.  Odbieramy to jako policzek wymierzony środowisku które reprezentujemy”. Otrzymaliśmy odpowiedź podpisaną przez prezesa Jacka Kurskiego w której czytamy m.in:  „Wobec zarzutu, że piosenka została stworzona przez autorów i kompozytorów ze Szwecji, pragnę przypomnieć, że w 2018 roku podczas 63. Konkursu piosenki Eurowizji Polskę reprezentował Gromee oraz Lukas Meijer  - szwedzki muzyk, gitarzysta i fotograf. Został wówczas wybrany głosami widzów.(…) W tym samym roku podczas 16. Konkursu piosenki Eurowizji dla Dzieci Polskę reprezentowała Roksana Węgiel, która odniosła spektakularne zwycięstwo. Autorzy zwycięskiej piosenki to między innymi Maegan Cottone (brytyjsko-amerykańskiego autorka tekstów, piosenkarka i producentka), oraz Daniel Davidsen (duńsko-norweski gitarzysta, autor i kompozytor). (…) Reprezentant Polski na 65. Konkurs Eurowizji w Rotterdamie – Rafał Brzozowski również postanowił skorzystać z propozycji szwedzkich twórców piosenki  „The Ride”. Szwecja to kraj, który istotnie zaznaczył swoją obecność w światowej muzyce rozrywkowej. Lista szwedzkich artystów, autorów czy producentów jest naprawdę imponująca (…) Pragnę podkreślić, że Telewizja Polska S.A. promuje i wspiera polskich artystów, autorów tekstów i kompozytorów (…)”. Dziękując za wyjaśnienia podtrzymaliśmy jednak stanowczy sprzeciw wobec opisanych w piśmie praktyk polegających na popieraniu przez polską telewizję publiczną - z istoty rzeczy zobowiązaną do działalności misyjnej i propagowania rodzimej twórczości -   utworów zagranicznych. W naszej odpowiedzi napisaliśmy m.in.: „Domagamy się umieszczenia w regulaminie określającym zasady kwalifikowania polskich reprezentantów na konkurs Eurowizji jasno sprecyzowanego zakazu tego rodzaju praktyk w przyszłości”.

 

Przedstawiciel Zarządu ZZM RP wziął udział w webinarze prezentującym platformę „Art Synergy”, której celem jest stworzenie wygodnego i efektywnego narzędzia do bookowania koncertów. Uważamy, że platforma ma szanse być przełomowym narzędziem w kontaktach muzyków z organizatorami koncertów. Przedstawiciele „Art Synergy” dokładają wielu starań w budowaniu sieci sprawdzonych miejsc koncertowych (filharmonii, domów kultury oraz klubów muzycznych). Obecnie platforma znajduje się w fazie darmowego testu. Z początkiem czerwca ma wystartować z pełną funkcjonalnością w wersji płatnej. Ustaliliśmy, że po uruchomieniu Portalu członkowie ZZM RP będą mieli stałą zniżkę na comiesięczny abonament. Będziemy z uwag przyglądać się rozwojowi tego projektu.