top of page

AKTUALNOŚCI

                                                                     

WRZESIEŃ 2024

  • Wielu z członków Związku Zawodowego Muzyków ubiegało się o dotacje lub stypendia w ramach programu KPO dla Kultury, który prowadzony jest przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Program został ogłoszony w czerwcu, a jego wyniki opublikowano we wrześniu. Rozpoczął się właśnie proces podpisywania umów, z podmiotami które dotację lub stypendium otrzymały, oraz proces odwoławczy dla wniosków które przepadały. Problem polega na tym, że środki te należy wydać do końca grudnia, czasu na realizację jest niewiele, pytań podmiotów zainteresowanych mnóstwo, a tymczasem NIMIT nie radzi sobie z komunikacją. Infolinia jest praktycznie niedostępna, telefony w sekretariacie odpowiadają, że automatyczna sekretarka jest przepełniona, odpowiedzi na wysyłane maile nie przychodzą. Niepokój grantobiorców budzi konieczność notarialnego podpisania weksla in blanco, co w razie jakichkolwiek błędów w realizacji czy dokumentacji grozić może egzekucją całości kwoty z prywatnych majątków. Naturalne jest więc to, że zainteresowani chcą zadać pytania i uzyskać na nie odpowiedzi. Niemożność skomunikowania się z NIMITem spowodowała, że osobiście udał się tam nasz wysłannik, żeby zasięgnąć stosownych informacji. Niestety, to co możemy Wam przekazać, jest bardzo niepokojące. Wygląda na to, że zainteresowanie programem zaskoczyło Ministerstwo Kultury. Do jego obsługi wydelegowano zdecydowanie za mało pracowników. Infolinia jest zatkana, ponieważ konsultacji udziela jedna osoba, a obsługująca system aplikacja pozwala tylko na 20 osób oczekujących. W szczycie zainteresowania efekt jest taki, że skorzystanie z infolinii jest w praktyce niemożliwe. Co gorsza, wysyłając pytanie mailem też nie należy oczekiwać szybkiej odpowiedzi, bo pracownicy oddelegowani do obsługi programu skoncentrowani są teraz na weryfikacji i przygotowaniu do podpisu umów, od których zależy wypłata przyznanych pieniędzy.  O czym grantobiorcy muszą pamiętać dla własnego bezpieczeństwa? Regulamin zabrania zmian merytorycznych w stosunku do  złożonego wniosku i trzeba tego bardzo mocno pilnować. Możliwe są jedynie zmiany w harmonogramie wykonania zadania, ale żeby to zrobić trzeba złożyć odpowiednie dokumenty i czekać na ich akceptację. Nie można przesuwać środków pieniężnych z poszczególnych pozycji kosztowych z wniosku. Nie można zmienić żadnego podmiotu wykonawczego w stosunku do tego, co jest we wniosku. Organizując np. festiwal z 4 zespołami musimy zrealizować dokładnie to, co jest we wniosku, nawet, jeśli okazałoby się, że za te same pieniądze możemy mieć na festiwalu największą gwiazdę muzyczną. Problemem może też być sytuacja związana z chorobą zaplanowanego artysty. Na nasze pytanie, dlaczego tak jest, bo przecież taki wymóg nie przystaje do realiów naszej branży, otrzymaliśmy odpowiedź, że za tego rodzaju restrykcyjną polityką stoi obsługująca program kancelaria prawna, która jakkolwiek nie brzmiałoby to absurdalnie, nie będzie szła na żadne kompromisy. Na nasze pytanie, czy to oznacza, że to w tym przypadku „ogon merda psem” otrzymaliśmy praktycznie twierdzącą odpowiedź. Apelujemy zatem do osób, które realizować będą granty czy stypendia – UWAŻAJCIE NA WASZE DZIAŁANIA, bowiem w kontekście weksli in blanco może to być potencjalnie niebezpieczne. Mamy też jednak dobrą informację – kolejny konkurs w ramach KPO dla Kultury ogłoszony będzie na początku roku, do dyspozycji będzie dwa razy więcej środków niż ostatnio, a my jako Związek Zawodowy Muzyków zrobimy, co w naszej mocy, aby wpłynąć na Ministerstwo Kultury by wprowadziło zasady realizacji bardziej przystające do realiów naszej branży.  

  • Po dziewięciu latach przerwy w warszawskim Kinie Iluzjon odbyło się 8. Forum Prawa Autorskiego. Spotkanie poświęcone zostało dwóm tematom: wpływowi sztucznej inteligencji na regulację prawno-autorską oraz ocenie tegorocznej nowelizacji prawa autorskiego związanej z implementacją dyrektywy DSM. Spotkanie otworzyła Minister Kultury, która powiedziała m.in.: „Aby sprostać nadchodzącym wyzwaniom, musimy współpracować – artyści, wydawcy, przedstawiciele branży technologicznej oraz organizacje pozarządowe mają tu swoje niezastąpione role. Każda z tych grup wnosi cenne perspektywy do dyskusji. Spotkanie tych różnych punktów widzenia to klucz do wypracowania rozwiązań, które pozwolą na zrównoważony rozwój rynku oraz ochronę praw twórców (…). Forum Prawa Autorskiego to możliwość spotkania różnych perspektyw i demokratycznego dialogu, które dają szanse na wypracowanie rozwiązań, które będą widziały różne zjawiska i pozwolą na stabilny wzrost rynku”.  W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Związku Zawodowego Muzyków. Maciej Zieliński zabrał głos prezentując pakiet problemów i postulatów dotyczących regulacji funkcjonowania sztucznej inteligencji w przestrzeni twórczości artystycznej, ze szczególnym uwzględnieniem interesów twórców i wykonawców. Ryszard Wojciul przedstawił nasze stanowisko dotyczące nowych regulacji w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, koncentrując się na niebezpiecznych dla środowiska konsekwencjach braku pośrednictwa organizacji zbiorowego zarządzania w poborze i dystrybucji tantiem od streamingu muzyki. Ministerstwo Kultury zapowiada, że forum będzie odbywać się cyklicznie. Przed każdym kolejnym spotkaniem Ministerstwo będzie ogłaszać otwarty nabór dla organizacji społecznych, których działalność związana jest z tematyką danego spotkania. Wydarzenie jest otwarte dla twórców, artystów wykonawców, wydawców, producentów, zrzeszających ich organizacji oraz innych zainteresowanych podmiotów.

Full Concert
In Concert
bottom of page